måndag 4 januari 2010

Anneli Furmark listar fem seriefavoriter

Foto: Johanna Larsson


Anneli Furmark som 2009 gav ut "August & jag" på Galago listar här sina fem seriefavoriter från det nu gångna decenniet:


"Eftersom 2000-talet var det decennium när jag upptäckte grafiska romaner och en stor del av alla serieskapare jag nu läser, blir det givetvis svårt att bara välja fem. Men jag kan säga några som jag vet påverkat mig mycket, utan inbördes ordning.


Posy Simmonds, ”Tamara Drewe” (Vintage, 2007) Ganska okänd och lite underskattad i Sverige tycker jag. Hon kombinerar text och bild så fantastiskt bra. Posy Simmonds varvar längre textpartier med bildsviter utan text, med otroligt exakta och humoristiska personporträtt. Inspirerande.

Åsa Grennvall: ”Sjunde våningen” (Optimal, 2003) för modet, det obevekliga innehållet, och några bilder jag inte kan glömma.

Nina Hemmingsson: ”Jag är din flickvän nu” (Kartago, 2006) för den befriande och nyskapande kombinationen av rolighet och ilska. Texter och teckningar som har hjälpt mig på riktigt.

Martin Kellerman: ”Rocky” (Kartago) för ingen annan serie ger mig dagliga doser precisionshumor. Dessutom otrolig språkkänsla, liksom i förbifarten.

Marjane Satrapi, ”Persepolis” (Galago, 2004). Den går inte att hoppa över, den är redan en klassiker. Det finns ingen gräns mellan det privata och det politiska, den personliga berättelsen gör att jag fattar något om de historiska händelserna, och om Iran. Den animerade filmen är till och med ännu bättre."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar