måndag 25 januari 2010

Tjänstledighetsbloggen: en introduktion


Kära vänner av Galago. Jag heter Mats Jonsson och är ledig från mitt jobb som Galagoredaktör under perioden januari till augusti 2010. Jag har lekt med tanken på att starta en riktig, egen blogg för att behålla åtminstone ett modikum av utgående kommunikation under mitt halvår som Wandervogel.
Men nu är det så att jag är ledig för att rita en ny serieroman, och min magkänsla säger att det sista internet behöver är ännu en serietecknare som pratar sönder sitt kommande bokprojekt. Därför väljer jag en gyllene medelväg, och kapar lite lagringsutrymme från den officiella Galagobloggen. Okej?

Nåväl, de senaste två veckorna har jag suttit vid mitt matbord och skrivit manus samt gjort layoutskisser till första kapitlet i min nästa bok. Jag blev klar igår kväll och kapitlet ser ut att bli 48 sidor, som alltid längre än jag trott. (Pojken i skogen svällde exempelvis med 50 oväntade sidor sista halvåret innan den kom ut.) Kapitlet heter kort och gott "Före" och blir nog ganska bra. Boken lär bli omkring 160 sidor (tror jag nu, i alla fall) och beräknas komma ut i mars 2011. Hittills är jag helt färdig med tre sidor, hö hö.

Vad den handlar om? Mitt 00-tal, kan man säga. Den börjar ganska exakt där Hey Princess slutade, sommaren -99, och skildrar tiden fram till våra dagar. Berättelsen innehåller dock flera oväntade vändningar, plopp-slut, samhällskritik och ett och annat övernaturligt inslag, så en och annan kan nog bli en smula förvånad. Förhoppningsvis kommer det att klarna i kommande delar av tjänstledighetsbloggen.

Nej, nu måste jag ta på mig mysbyxor och pipa ner till gymmet för en dejt med min personliga tränare. Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar